يوسف الحسيني عن التحديات أمام الحكومة الجديدة: "مش هتبقى ماشية زي السكنية في الحلاوة"

الفجر 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

كشف الإعلامي يوسف الحسيني، عن التحديات والمطالب التي ستكون أمام الحكومة الجديدة، قائلًا "هل الحكومة الجديدة جاية وهي ماشية زي السكينة في الحلاوة وكل حاجة فل الفل، مصر بلد كبير وكل ما البلد كبرت كل ما التحديات كبرت، ولكن مصر قادرة على أي تحدي ومفيش أي حاجة وقفت قدامها".

وأضاف "الحسيني" خلال تقديم برنامجه "التاسعة" المذاع على "القناة الأولى المصرية" مساء اليوم الثلاثاء، "وإحنا عدينا من كل التحديات مرينا بتحديات الحرب ولازالت هناك تحديات إقليمية وأنا بقولك هنعدي مرينا بالتحدي والجنيه وحصل استقرار في السعر وكل حاجة بنعديها واستقر سعر الدولار واستقر الوضع الاقتصادي شوية".

سرعة تنفيذ توصيات الحوار الوطني 

وتابع "وسوف يستمر التضخم في الهبوط وعدينا تحدي البطالة إحنا عدينا المانش وهنقدر نعمل أكثر من كده والأمور الكثيرة المطلوبة من الوزراء الجدد، المتطلبات المباشرة للمواطن المصري المتعلقة بالأسعار والتضخم، المطالب من الحكومة الجديدة لأن فيه بعض الحاجات بتكون لافتة للنظر".

واستطرد "أول حاجة الأسعار والتجار من ضمن المطالبات على طاولة الحكومة الحد من جشع بعض كبار التجار، إحنا بنتكلم عن سرعة تنفيذ توصيات الحوار الوطني اللي معمول من أجل المشاركة السياسية، من أهم المطالبات قانون الإجراءات الجنائية والمتعلقة بالحبس الاحتياطي ومطالبات من القوى السياسية وأغلبها واللي هيشتغل عليها الحكومة الجديدة".

 

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق